Żyrardów dla Wszystkich
Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - Wersja do druku

+- Żyrardów dla Wszystkich (https://zyrardow24h.eu)
+-- Dział: Oferta miasta dla żyrardowian i turystów (https://zyrardow24h.eu/Dzial-Oferta-miasta-dla-zyrardowian-i-turystow)
+--- Dział: Historia Żyrardowa (https://zyrardow24h.eu/Dzial-Historia-Zyrardowa)
+--- Wątek: Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska (/Temat-Kolej-Warszawsko-Wiedenska-od-1848-roku-stacja-Zyrardow)



Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - belin - 07.11.2019

Żyrardów, a wcześniej Ruda Guzowska mieściła się na szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej. Była to pierwsza linia kolejowa na ziemiach polskich, a druga na terenie Rosji.

Więcej na ten temat można wyczytać w Wikipedii.

Ciekawostką jest rozkład kolejowy z dnia 15 września 1850 roku.
[attachment=5975]

W tamtych czasach "napędu owsianego" konie i powozy jeździły pociągiem razem z pasażerami. Na dole jest dopisek, gdzie chwalą się, że dla koni jest zadaszenie Smile

Cytat:Dla przewozu towarów i wszelkich ciężarów, toż bydła, koni i innych zwierząt, urządzone są oddzielne towarowe pociągi. Powozy mogą być pociągami osobowymi przewożone, toż konie umieszczone w wagonach krytych.
Reklama dźwignia handlu... Konie miały dach i jechały komfortowo pociągiem...


RE: Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - Szopen - 07.11.2019

Czas 1,5 godziny z Warszawy do dawnego Żyrardowa nie powalał, ale z drugiej strony kolej się rozwijała i to był najszybszy środek transportu.


RE: Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - belin - 08.11.2019

Pierwsze dwa parowozy Wiedenki były w układzie osi 0-4-2 i nazywały się "Wisła" i "Warszawa".

Były one typu Patentee-2 firmy John Cockerill - belgijskiego fabrykanta posiadającego licencję na produkcję pojazdów od firmy Stephensona - twórcy lokomotywy parowej.

Zamówiono je chronologicznie później niż następne trzy parowozy - były one nowszego typu, więc gdy dotarły do Warszawy uruchomiono je wcześniej.

Układ osi przypominał parowóz Saksonia. Nasz był inny, ale miał takie same dwa spięte koła napędowe z każdej strony. Takie spięcie kół pozwala na ruszenie w terenie mocno pod górę, na pojedynczych kołach parowóz ślizgałby się przy ruszaniu pod górkę.


Później dostarczono jeszcze trzy parowozy, które były zamówione wcześniej - nazywały się "Rawka", "Bzura" i "Rogów". Były one w układzie osi 2-2-2 i typu "Patentee-1"- wcześniejszego.
Wyglądały dokładnie tak samo, jak pierwsza lokomotywa w Belgii - Le Belge - była ona zresztą wyprodukowane przez Cockerilla.

[attachment=5976][attachment=5977]

Patrząc po układzie osi i datach, druga lokomotywa i cały pociąg mogły wyglądać tak jak niemiecki parowóz Adler, także zbudowany przez Stephensona. Niemcy mają jeżdżącą kopię i można nawet wybrać się na przejażdżkę. Nie jestem pewien na 100% czy jest to taki sam jak był w Polsce, ale na pewno podobny. Jak do nas dotarł, to był już starszym modelem i dlatego nie był pierwszy, tylko drugi


Jako ciekawostkę można podać, że John Cockerill zmarł w Warszawie na tyfus krótko po podpisaniu umowy na te pierwsze (chronologicznie zmontowane jako drugie) parowozy.
Nic nie przetrwało, chyba nie ma ich w żadnym polskim muzeum. Można tylko szukać podobnych i domyślać się jak nasze wyglądały.
Te pociągi były małe przypominały raczej tramwaj a nie pociąg. Zwraca uwagę to, że maszynista nie miał daszku, i miał dosłownie "przechlapane". Konie miały lepiej bo miały dach Wink Dwuosiowy tender pozwalał na zabranie węgla  drewna i wody na około 50km jazdy, potem trzeba było uzupełniać towar przed dalszą jazdą...


RE: Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - belin - 17.05.2021

Dziękuję za wyłapanie błędu merytorycznego. Te lokomotywy były napędzane drewnem Smile Węgiel dopiero zaczęto kopać Wink Poprawiłem.


RE: Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - belin - 28.12.2021

Do końca 19-go wieku parowozy nazywano "parochodami", nazwa parowóz nie występowała w ogóle. Mam do przeczytania bardzo ciekawą książkę z 18xx roku na temat "parochodów".

[attachment=7566]


RE: Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - belin - 30.08.2023

Rewelacyjna relacja z czasów trochę późniejszych. 1959 rok. To miara zapóźnienia Polski już wtedy. Tak się cieszyli, że produkują parowozy, że przegapili "dizelizację". https://en.wikipedia.org/wiki/Dieselisation




RE: Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - belin - 19.10.2023

Rycina z książki z 1847 roku, przedstawia parowóz "Patentee-I" których w Polsce były trzy: "Rawka", "Bzura" i "Rogów".

[attachment=7568]


RE: Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - belin - 24.10.2023

To powyżej jest z polskiej książki, ale chyba nie jest to jednak żaden z pierwszych parowozów, tylko obraz lokomotywy jakiejś innej, być może taką mieli po prostu rycinę i ją umieścili w książce.

Tutaj obrazek wyglądający na prawdziwy.
[attachment=7579]

Na obrazku ciekawe sygnalizatory - beczki.
Był jeden tor. Beczki czerwone oznaczały tor wolny do Warszawy, a beczki żółte tor wolny z Warszawy. Niestety nie wiem jak zmieniali te beczki.
⭐⭐Dodano po krótkim czasie⭐⭐
Takie coś jeszcze znalazłem:
[attachment=7580]

Źródło.


RE: Kolej Warszawsko-Wiedeńska od 1848 roku - stacja Żyrardów wcześniej Ruda Guzowska - belin - 15.12.2023

Od piątej minuty tłumaczy sposób działania sygnalizacji kolejowej z beczkami na linkach.


⭐⭐Dodano po krótkim czasie⭐⭐
Ostatnie beczki działające w USA
https://m.youtube.com/watch?v=ivcmCr_3KZY