13.01.2010 09:52
Dalszy ciąg - kolejny komunikat na stronie miasta.
"22 grudnia 2009 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację dla przedsięwzięcia polegającego na modernizacji linii kolejowej nr 1, etap II, na odcinku od stacji Warszawa Zachodnia do granicy województwa mazowieckiego. Najważniejsze ze zgłoszonych przez Prezydenta Miasta Żyrardowa wnioski zostały uwzględnione w decyzji środowiskowej. Z punktu widzenia mieszkańców Żyrardowa podróżujących koleją, najistotniejszy jest wniosek dotyczący wybudowania dwóch podziemnych przejść na perony, w miejscu dotychczas istniejących. Pierwotnie inwestor zakładał likwidację istniejących dwóch przejść i budowę jednego, znacznie bardziej oddalonego od budynku dworca, niż dotychczasowe przejście podziemne. Wniosek zyskał aprobatę Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i został uwzględniony w decyzji środowiskowej, co oznacza, że w ramach przebudowy linii kolejowej, na stacji Żyrardów powstaną dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Jedno z przejść, w miejscu istniejącej kładki, umożliwiać będzie komunikację na drugą stronę miasta i dostosowane zostanie do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Drugie przejście podziemne wybudowane zostanie w miejscu istniejącego, w celu m.in. zachowania pierwotnego układu kompozycyjnego zabytkowego kompleksu dworca.
Kolejny wniosek prezydenta dotyczący zastosowania na terenie Żyrardowa przezroczystych ekranów dźwiękoszczelnych, z uwagi na ich większą estetykę, uwzględniony został częściowo. Z uwagi na to, że najbardziej skuteczne są ekrany nieprzezroczyste, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska dopuszcza stosowanie ekranów przezroczystych jedynie w uzasadnionych przypadkach, np. w sąsiedztwie obiektów zabytkowych. W Żyrardowie możliwe są więc do zastosowania w pobliżu zabytkowego budynku dworca. Rodzaj zastosowanych ekranów akustycznych szczegółowo rozważany będzie na etapie projektu budowlanego.
Prezydent Żyrardowa wnioskował też o minimalizację uciążliwości podczas realizacji inwestycji. Inwestor zapewnił dyrektora ochrony środowiska, że będzie on dążył do minimalizacji uciążliwości dla pasażerów. Przewiduje się ograniczenie ruchu pociągów na wyznaczonych kolejno odcinkach modernizowanego toru, zakładając prowadzenie ruchu po drugim torze oraz na odcinku Warszawa Zachodnia â Grodzisk Mazowiecki po torach wykorzystywanych w ruchu podmiejskim. Przy czym inwestor podkreśla, że prace nad projektem są na zbyt wczesnym etapie, by stwierdzić kiedy i na jakich odcinkach nastąpi ograniczenie ruchu.
Kolejne wnioski dotyczyły poszerzenia zakresu inwestycji związanego z pracami naprawczymi mostu nad rzeką Pisią i Wierzbianką. W przypadku mostu nad rzeką Pisią, usytuowanego między tunelem a mostem w ul. św. Jana, prezydentowi zależy, by inwestor - w ramach planowanych prac naprawczych - poszerzył pas drogi i oddzielił go od ruchu pieszego. Natomiast w przypadku mostu nad rzeką Wierzbianką prezydent wnioskował o wykonanie przejścia dla pieszych i rowerzystów oraz tzw. suchych półek dla przejścia małych zwierząt. Jednakże zakres tych wniosków wykraczał poza zakres decyzji środowiskowej i nie mógł być uwzględniony. â W staraniach o jak najlepsze rozwiązania dla Żyrardowa przyjęliśmy zasadę sygnalizowania naszych uwag i postulatów na każdym etapie prac nad projektem inwestycji â wyjaśnia prezydent Andrzej Wilk. â Zależy nam na tym, by docierały one do inwestora na wszelkie możliwe sposoby. Niektóre z nich, dotyczące np. dodatkowych prac na mostach czy przejazdach przez tory, próbujemy przeforsować w bezpośrednich negacjach z PKP PLK."